Wyposażenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej

Print Drukuj

Kryteria zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej

Podstawa prawna:

  • Art. 26e ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 marca 2011 r. w sprawie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej

Zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu ze środków PFRON może zostać przyznany pracodawcy jeżeli:

  1. Zobowiązał się do zatrudnienia tej osoby przez okres co najmniej 36 miesięcy,
  2. Złożył wniosek o przyznanie refundacji.

Pracodawca składa wniosek do starosty właściwego ze względu na miejsce zarejestrowania osoby niepełnosprawnej jako bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu.

Refundacja obejmuje:

  1. Udokumentowane koszty zakupu lub wytworzenia wyposażenia stanowiska pracy, na którym będzie wykonywać pracę osoba niepełnosprawna,
  2. Kwotę niepodlegającego odliczeniu:
    a) podatku od towarów i usług,
    b) podatku akcyzowego, związanych z przedmiotami opodatkowania określonymi w pkt 1.

Starosta rozpatrując wniosek, bierze pod uwagę:

  1. Potrzeby lokalnego rynku pracy,
  2. Liczbę osób niepełnosprawnych o określonych kwalifikacjach, zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotne albo poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu,
  3. Koszty wyposażenia stanowiska pracy,
  4. Wkład pracodawcy w wyposażenie tworzonego stanowiska pracy,
  5. Wysokość posiadanych środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeznaczonych na ten cel w danym roku.

Pracodawca zobowiązany jest do:

  1. Poniesienia wskazanych w umowie kosztów oraz zatrudnienia osoby niepełnosprawnej, której dotyczy refundacja w terminie do 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy,
  2. Udokumentowania realizacji umowy na wezwanie starosty,
  3. Umożliwienia co najmniej jednokrotnego zweryfikowania prawidłowości realizacji warunków umowy przez pracodawcę w czasie obowiązywania umowy,
  4. Informowania starosty o wszelkich zmianach dotyczących realizacji umowy w terminie 7 dni od dnia wystąpienia tych zmian,
  5. Rozliczenia otrzymanej refundacji w terminie określonym w umowie,
  6. Zwrotu:
    - otrzymanej refundacji oraz
    - odsetek od refundacji naliczonych od dnia jej otrzymania w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wezwania starosty do zapłaty lub ujawnienia naruszenia co najmniej jednego z warunków umowy,
  7. Zabezpieczenia zwrotu kwoty refundacji.

Przyznanie zwrotu jest dokonywane na podstawie wynegocjowanej przez strony umowy, w formie pisemnej, a każda zmiana dokonywana na wniosek każdej ze stron wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.

Umowa wygasa w przypadku nieprzedstawienia zestawienia poniesionych kosztów podlegających refundacji oraz kopii dowodu ich poniesienia w terminie 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

Refundację przekazuje starosta na rachunek bankowy wskazany we wniosku w terminie 14 dni od dnia przedstawienia przez pracodawcę pozytywnej opinii Państwowej Inspekcji Pracy, odpowiednio, o przystosowaniu do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby zatrudnionej na wyposażonym stanowisku pracy lub o spełnieniu warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na tym stanowisku.

Pracodawca korzystający z refundacji jest zobowiązany do przechowywania dokumentacji przez okres 10 lat od dnia przyznania pomocy

Składanie wniosków: Kancelaria ogólna, I piętro, pokój 101

Szczegółowe informacje

Referat Wspierania Przedsiębiorczości
Miejski Urząd Pracy w Lublinie, ul. Niecała 14
II piętro, pokój 203A (istnieje możliwość skorzystania z windy)
telefon: 81 466 52 12
e-mail: mup@mup.lublin.pl

Załączniki

Wniosek Wn-W część I
Wniosek Wn-W część I.pdf 332 KB
Wniosek Wn-W część II (składany przez Pracodawcę po zawarciu umowy)
Wniosek Wn-W część II (składany przez Pracodawcę po zawarciu umowy).pdf 289 KB
Regulamin zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej
Zarządzenie nr 37_2025.pdf 481 KB
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.pdf 303 KB
Oświadczenie o ewentualnym łączeniu, przejęciu lub powstaniu wnioskodawcy w wyniku podziału
Oświadczenie o ewentualnym łączeniu przejęciu lub powstaniu wnioskodawcy w wyniku podziału .pdf 319 KB
SOW - oświadczenie Wnioskodawcy i klauzula informacyjna
SOW - oświadczenie Wnioskodawcy i klauzula informacyjna.pdf 631 KB
Oświadczenie podmiotu ubiegającego się o wsparcie w związku z weryfikacją wystąpienia okoliczności i podstaw do zakazu udostępnienia
Oświadczenie podmiotu ubiegającego się o wsparcie w związku z weryfikacją wystąpienia okoliczności i podstaw do zakazu udostępnienia.pdf 102 KB
Informacje o publikacji dokumentu